Skriver så länge jag kan

Som jag skrivit tidigare här har jag sedan drygt två år tillbaka ont till följd av slitage i mina tummar. Än så länge är övriga fingrar något så när ok, och jag har så här långt inga större problem med att skriva, och heller inte bildskapande i Photoshop. Men så snart jag belastar tummarna gör det ont!
Så jag känner att jag vill försöka åstadkomma så mycket som möjligt nu. Till hösten blir det troligen operation, först av höger hand, vilket leder till lång sjukskrivning. En förmodad lång tid som jag kanske inte kan använda handen nämnvärt. Trots att jag är vänsterhänt är det ändå bekymmer när höger hand inte kan användas. Det är ju den jag hanterar musen till datorn med, och när jag skriver använder jag ALLA fingrar, utom egentligen tummarna.
Så till hösten blir väl min främsta sysselsättning att läsa böcker (har en rejäl trave olästa) och kolla film.
Till dess hoppas jag att jag är klar med allt jag för närvarande har framför mig när det gäller eget skrivande.

Väva ihop trådar

Det gäller minsann att man är vaken och helst kommer ihåg vad man har skrivit, men efter närmare 40 000 skrivna ord är det inte alltid så lätt. Trots att man är noga med att göra anteckningar och även en innehållsförteckning i Excel.

Nu handlar det om att samla alla trådar och väva ihop så att de kan leda fram till ett bra slut. Därmed inte sagt att jag är framme vid slutet än. Det återstår minst tre kapitel till! Kanske fler!

Kapitel 14 klart

Så blev kapitel 14 i Eilaths spel också klart! Och med viss stolthet kan jag konstatera att den för närvarande omfattar cirka 133 sidor i bokform! Rör mig faktiskt så sakteliga mot slutet, även om det fortfarande återstår ett antal trådar att knyta ihop.

Det tar sig

Har varit ganska flitig den senaste tiden, och lyckats komma en bra bit på vägen med Eilaths spel. Men precis som det var med min förra bok – Gudaspiran – blir det även här en hel del arbete med att gå tillbaka till tidigare kapitel för att kolla vad man skrivit, och ibland måste man ändra och lägga till eller ta bort.
Använder bland annat Excel för att hålla ordning på innehållet.
Det som ligger framför mig nu i den här storyn har jag ganska klart för mig. Nu gäller det ”bara” att få till en bra berättelse. Återigen kan jag konstatera att flödesskrivningen är ett utmärkt redskap för att kunna arbeta fram bra idéer.
Samtidigt är det SÅ inspirerande att skriva, och det dyker med jämna mellanrum upp nya idéer. Har redan skrivit inledningsraderna till det som kan bli nästa story att arbeta med när den här är klar.

Glad jag kan skriva!

Sen drygt två år tillbaka har jag besvär med mina tummar. Konstaterat uppslitna efter 27 år i samma bransch! Efter hand sprider det sig ut i hela handen, men det är framförallt tumbasen och handleden som är värst. Det gör konstant ont och emellanåt gör det in i h…te ont! Sen ungefär en månad tillbaka har vi fått utökning av produkter i jobbet, då vi även distribuerar post. Jag trodde väl egentligen att det skulle handla om lite fler brev än vi redan haft.
Men det var betydligt mer än så! Några brev förvisso, två, tre eller fyra olika reklambroschyrer i glättat papper eller i inpackad plast, någon extra tjock veckotidning typ Allt om Mat eller något motormagasin – plus sedvanlig dagstidning och i en del fall någon ytterligare veckotidning. Till kanske hälften av alla hushåll man har på sitt distrikt. MINST! Varje packe som ska läggas i brevlådan väger mellan 500 g och 1 kg! Man lägger med höger hand och i och med att flera försändelser är i glättat papper glider de lätt ur handen, varför man måste klämma hårdare för att inte tappa.
Jag behöver nog knappast säga att det här är särskilt bra för mina tummar!

Jag är bara så här långt tacksam att övriga fingrar än så länge fungerar något sånär normalt, och jag kan skriva på datorn och även jobba med bilder trots allt. Men fan vet hur länge till jag klarar jobbet!

Att flödesskriva

Har varit inne på detta tidigare, det här med flödesskrivning. Något vi fått lära oss på skrivarkursen som ett bra sätt att komma loss från skrivkramp, eller bara helt enkelt komma igång med att skriva. Det går ut på att man bara skriver vad helst som dyker upp i hjärnan, utan att fundera på meningsbyggnad, stavning etc. Det kan göras för hand och det kan göras i datorn. För egen del med mina dåliga tummar, väljer jag datorn. Men jag klarar inte det där med att strunta i stavning och så vidare. Det finns så hårt invant och går nästan med automatik att jag korrigerar allt eftersom det blir något tecken fel eller någon felaktig formulering eller felstavning. Den delen vill jag heller inte ändra på. Jag vill ha den automatiken kvar, eftersom det besparar en hel del jobb att i efterhand sitta och korrigera vad man skrivit.

Men för mig är flödesskrivning för det första ett utmärkt redskap för att bollplanka idéer med mig själv. Jag kan i texten ”resonera” med mig själv om olika idéer, och även se hur olika idéer ser ut när man skrivit det. Men det är också ett utmärkt hjälpmedel för att friska upp minnet. När man har varit borta från ett manus lång tid, som jag nu med min Eilaths spel som jag inte skrivit på sen två år tillbaka, så är det omöjligt att helt minnas hur man har tänkt sig olika delar i handlingen. Men då kan jag gå tillbaka i min flödesskrivning och hitta det mesta jag behöver ha för att fräscha upp minnet. Perfekt!

Nya tag med Eilaths spel

Äntligen tycks skrivlusten ha återvänt. Vi har den senaste veckan arbetat gemensamt med några olika kärleksnoveller, och det har fött inspiration och mersmak för fortsatt skrivande. Så jag har äntligen tagit tag i min lite humoristiska fantasyroman ”Eilaths spel”.
När jag senast arbetade med den körde jag fast, då jag helt enkelt tenderat att ramla över i lite för mycket drama och för lite humor! De två senast skrivna kapitlen var i och för sig ganska lyckade, men passar nog inte in i den berättelsen. Ska spara dem till framtida behov.
Inledningsvis läser jag igenom de tio första kapitlen, så jag kan komma in i berättelsen igen. Är klar fram till fjärde kapitlet, och har gjort några mindre justeringar så här långt.