Fakturor, värme och altanskrivande

Ännu en varm dag, med begränsad vind och lite väl varmt väder för min smak. Inledde dagen med att betala en drös fakturor, nästan enbart tryckkostnader. Får väl hoppas de kommande marknaderna ger lite mer inkomst, så vi kan fortsätta finansiera vår verksamhet.

Ett planerat möte med YA blev uppskjutet till nästa vecka på grund av sjukdom. Vi som städat och ställt i ordning. Å andra sidan är det ju bra när det kommer besök lite då och då, eftersom det uppmuntrar till lite extra städning av huset.
På eftermiddagen var det fika med våra trevliga grannar, där vi faktiskt satt inomhus. Deras hus är stenhus, så de har betydligt svalare inomhus än vi.
Efter kvällsmaten, bestående av en ljuvlig räktallrik med hembakta bullar, flyttade vi ut till den ljumma kvällen på altanen, och ännu en förunderligt vindstilla och varm sommarkväll.

I morgon ska vi försöka svettas igenom vikingamarknaden i Foteviken.

Nu reser jag till Thiramaar!

Mer lagerpåfyllning

Lagom när vi är klara med uppröjningen och omorganisationen av boklagret kommer en ny påfyllning med böcker. Leverans idag av två egna titlar som Bookbox. Full leverans, som sen Förlagssystem ska beställa från oss. Ja, vi ska kika på andra alternativ framöver, men för närvarande får vi finna oss i att vi har avtal med FS. Under de kommande veckorna väntar vi dessutom ytterligare påfyllningar med fyra olika titlar. Å andra sidan har vi packat ner det mesta av de böcker som ska med ut på kommande marknader, så för tillfället finns det lite extra plats på hyllorna.

Nästan femtio år gamla noveller får nytt liv

Har den senaste veckan kämpat med att ändra och anpassa vårt boklagerrum, för att kunna hantera större mängder böcker framöver. Det innebär bland annat också att mycket har sorterats och gallrats. I detta arbete hittade jag även några mappar och pärmar, som mer eller mindre varit bortglömda under många år.
Det handlar om gamla maskinskrivna och även en del handskrivna roman- och novellmanus, från länge sen. Till exempel min framtidsvision Den eviga vintern, som jag påbörjade i november 1979. Trots att jag faktiskt fick den korrekturläst av författaren Sixten Nyström, så blev jag tyvärr aldrig klar med den. Tiden gick och framtiden blev passerad.

I mapparna fanns till och med en roman, eller vad man ska kalla den, som jag skrev under åren 1972 till 1976.

Fanns även en infobroschyr med rubriken ”Djurförsök & kärnkraft” som jag och en kollega skrev, gjorde research för och sammanställde 1979-80, och som sedan distribuerades ut i flera tusen exemplar till ett antal lokalkretsar i hela Sverige, inom dåvarande föreningen Nordiska Samfundet Mot Plågsamma Djurförsök (numera Djurens Rätt).

Kanske det mest intressanta bland fynden var ett antal noveller / kåserier om mina katter som jag fick publicerade under åren 1984 till 1987. Just dessa noveller kan jag tänka mig att ”återanvända” på något vis. Givande fynd som kanske kan bli något nytt så här femtio år senare!

Ändrade kommissionsvillkor

Har arbetat de senaste dagarna i värmen med att ändra om i vårt boklager för att bereda plats för mer böcker, och för att anpassa till Förlagssystems ändrade kommissionsvillkor. Bokleverans idag att sortera in på hyllorna, och mer böcker väntas i slutet av veckan. Klarar vi detta?

Dödsgudinnans Stenar – jag når snart taket!

Recension av @rickard_recenserar

Likt tidigare fristående delar i Legender om Thiramaar fortsätter författaren förmedla sin berättelse i samma härliga anda. Humoristiska och spännande äventyr i kombination med kärlek, längtan och vänskapsband som knyts. Allt i en perfekt tygpåse av magi. Författaren lyckas även med konststycket att väva in förlagets egna namn som en karaktär samt berätta om de tidigare böcker genom en konversation mellan två karaktärer – magiskt bra gjort!’

Det är svårt att inte skratta hjärtligt till de olika folkslagens knäppa upptåg och karaktärer med dålig hörsel. Berättelsen ger även svar på några olösta trådar från tidigare böcker vilket sluter tygpåsen ytterligare. Samtidigt finns där ett allvar om att passa in och att få tillhöra en annan, viktiga budskap som får ta plats i denna fantastiska fantastik.

Dödsgudinnans stenar är en magiskt bra fortsättning (och även som fristående del) som för samman karaktärer, berättelser och skapar en tydlig helhet till Thiramaar. En av de bästa fantastik-böcker i år!
Betyg: 5/5

Jag känner att jag verkligen behöver bli klar med roman nr 5!

Förberett boklager!

Det har stått på Att-Göra-listan ganska länge, att röja upp och försöka få lite bättre ordning i det där lilla rummet som fram till nu fungerat som ett kombinerat förråd / klädkammare / hobbyrum / boklager.

Idag äntligen lossnade tummen, och jag fick genomfört åtminstone en del av det projektet! Fortsätter slita i värmen i morgon, och sen ska det vara klart. Nu är det dessutom extra angeläget eftersom det sker förändringar i Förlagssystems kommissionsavtal, och vi nu blir tvungna att hålla större lager själva.

Lagerpåfyllning väntas på måndag!

Vi firade i Köpenhamn

Vi firade vår dag med en tur till Köpenhamn. Inledde med lunch, nästan självklart bestående av smörrebröd med bland annat räkor, rostbiff och lax. Sedan en stillsam promenad på Ströget i sommarvärmen. Turen avrundades med kvällsmat på AHB Tivoli, innan vi åter tog tåget tillbaka hem.

Ett trivsamt sätt att fira vår viktiga dag!

Femton Vackra År!

Under de senaste fem-sex åren har jag haft flera händelser i mitt liv som haft mycket stor betydelse för mig. Många viktiga milstolpar som har betytt allt. Men ingenting av detta hade varit möjligt utan det som hände idag för precis femton år sedan! Dagen då mitt livs kärlek och jag träffades för första gången!

Vår bröllopsdag (9 juni 2012) var en av de viktigaste milstolparna i mitt liv. Men den här dagen håller jag ändå allra högst!

Jag hade absolut inte varit där jag är idag, om inte hon hade kommit in i mitt liv!

Hon är min allra bästa vän, min samtalspartner, kollega i vårt förlag, skrivarvän – och framför allt mitt livs största kärlek!

Morden i Thiramaar blir Ett fall för Melinda Back

När vi är ute på bokmässor och marknader, får vi ofta höra folk ursäkta sig med att de bara läser deckare, som argument för att slippa köpa mina Thiramaar-böcker. Lite ur det föddes idén till att faktiskt skriva en deckarhistoria i fantasyvärld. Självklart händer saker även i Thiramaar som kräver arbete av den här världens motsvarighet till vårt polisväsende. I maj 2023 skrev jag ner de första raderna i denna berättelse, som alltså ska bli den femte romanen i Thiramaar-serien. Inledningsvis fick den arbetstiteln Gudomligt mord, men längre fram ändrades det till Morden i Thiramaar.
Nu har vi dock bestämt att titeln ska vara Ett fall för Melinda Back.
Melinda Back är den särskilde utredaren vid Stadsvakten i Camyrlin som får uppgiften att utreda två mord som sker inom ett solvarv i stan. Hennes meriter och skicklighet i yrket gör henne till den mest dugliga bland alla anställda hos TS (Thiariska Stadsvakten).

Regntider – underbar recension

Recension av @rickard_recenserar

Recension av Regntider av mästerliga Andie Lindskog
Författaren fortsätter briljera med sin skrivarförmåga från tidigare böcker i serien. Fortfarande med en härligt humoristisk anda, tätnar intrigerna och detaljer kring karaktärer djupas. Desto mer läsaren kommer in i Thiramaar, desto mer vill den utforska den rika världen och dess besynnerliga folkslag.
Vad som särskilt uppskattas är att kombination av fantastik och sci-fi fungerar så ljuvligt. I den tredje delen finns både drakar och tidsmaskiner, där de båda beskrivs och ageras på föredömliga sätt. Det är sällsynt att få ta del av en värld som skulle mäta sig gott med fantasy runt om i världen. Författaren berättar detaljerat i balanserad mängd om protagonisterna, antagonisterna samt bikaraktärer och väver samman påsen med den magiska kraften, samtidigt som författaren ger liv till världen, atmosfären och naturen på ett föredömligt sätt.
En bok helt värd att rekommendera till den som önskar episka berättelser med en stor portion humor.
Betyg: 5/5