Finns mycket att skriva

Även om det återstår en hel del redigeringsarbete med Eilaths spel, så kan jag inte låta bli att skriva vidare på andra projekt. Mitt nya fantasyprojekt heter ”Cornizendo”, och handlingen i den kretsar kring en trollkarl som förekommer i mina båda tidigare projekt Gudaspiran och även Eilats spel. Exakt var det ska bära hän vet jag faktiskt inte riktigt än, men det ska bli lite humor och lite tidsresa.
Sen har jag även mina memoarer som jag arbetat med en längre tid. Frågan är om det någonsin blir någon publicering av dem, men det kanske inte är det viktigaste. Finns en hel del frågetecken som kan bli en aning uträtade bara genom att man skriver om det.
De ursprungliga memoarerna är idag på totalt cirka 325 sidor i bokform! Men nu håller jag på att skriva om i en ”offentlig” version. Sen återstår det att se hur offentlig den blir. Spelar kanske mindre roll. Arbetet med det har en viss ”helande” effekt.

 

Eilaths spel klar – nu blir det mer jobb

Sent i går kväll skrev jag klart kapitel 19 av min fantasyroman Eilaths Spel! Det är ett projekt som tagit ganska många år att färdigställa. Jag har skrivit i omgångar, kört fast och sen har den legat långa tider. Senast jag körde fast var 2014, och efter det blev den liggande fram tills jag tog tag i den på allvar den 1 juli i år. Då strök jag två kapitel som egentligen var orsaken till att jag körde fast. Hade helt enkelt fått in för mycket drama och för lite humor. Jag var i och för sig nöjd med de dramatiska händelserna, men de passade helt enkelt inte in i den här boken.

Men nu är den klar. I bokform räknat är den på cirka 178 sidor.

Nu blir det mer jobb! Nu ska den läsas igenom och korrigeras, det ska läggas till och tas bort. Så det dröjer ett tag till innan den kan anses helt klar. Men dock – det ligger ett färdigt ”grundmanus”, och det arbetet som ligger framför är egentligen lättare.

Dålig försäljningskvalité hos 3

Jag har egentligen aldrig intresserat mig för mobilföretaget 3! Har haft Telia under många år, och på senare år även Telenor och är helt nöjd med det.
Men för en tid sedan fick jag erbjudande om att överta en Android läsplatta från en bekant som blivit mer eller mindre pålurad den av en påstridig försäljare hos 3 (Tre). Trots att den var ny sedan några månader tillbaka, och aldrig använd, fungerade inte programvaran som den skulle.
Så vi besökte gemensamt 3:s monter på Nova Lund!
Säljaren i montern visade redan från början upp en oengagerad attityd, som blev än mer påtaglig när han insåg att vi kom med ett problem och inte var intresserade av att köpa något.
Jag beskrev problemet för honom, vilket var att det i princip inte gick att göra någonting alls på plattan. Det kom ständigt upp en rad felmeddelanden som sa typ ”Google har tyvärr stoppats” och så vidare.
Vi hade försökt med återställning, men det fungerade inte!
Säljaren startade läsplattan, vilket inledningsvis har fungerat bra vid varje tillfälle. Direkt visade han mig plattan och frågade med en överlägsen ton vad som var problemet. Just som jag fick se den började också felmeddelandena dyka upp. DET, sa jag!
Motvilligt tog han tag i problemet, och lyckades förvisso fixa en återställning, och efter diverse turer fungerade plattan som den skulle.

Jag hade även provat tidigare att ladda ner appen för Microsoft Word (vi har abonnemang på hela Officepaketet där det även ingår appar till läsplattor och mobiler) men jag har enbart fått felmeddelande som sa att ”läsplattan inte var kompatibel”, vilket dock kändes väldigt märkligt med tanke på att den bara är några månader gammal!
Jag ställde frågan till säljaren vad detta kunde bero på, men han kunde inte svara. Så han vände sig till sin kollega som satt och slötittade på en dator. Denne var om möjligt än mer oengagerad, och svarade bara ”Googla”!
Kollegan var desto mer intresserad när vi gick därifrån, då vi hörde honom fråga ”Vad var problemet?”
Problemet löstes dock när vi kommit hem, då det fungerade tack vare att plattan nu fungerade som den skulle.

Dessa båda säljare visade med all önskvärd tydlighet att det enbart finns ett intresse för kunden så länge de kan pådyvla sina produkter! Men när kunden återkommer med problem, vill de helst inte vara med alls!
Det här är sämsta tänkbara reklam för ett företag!

Som sagt, jag har aldrig funderat över att bli kund hos 3! Efter det här vet jag om möjligt ännu mer varför!

 

Det skrivs för fullt…

Det skrivs för fullt i vårt hus! Det är så vi firar semester just nu! Skriver, dricker lite vin och trivs tillsammans!
Och jag kan med visst mått av förtjusning, blandat med lite stolthet och ett stänk av entusiasm konstatera att jag är inne på slutvarvet på min Eilaths spel.
Ja, sen ska den ju förstås läsas igenom och redigeras några gånger till, innan den kan anses helt klar. Men det är åtminstone på god väg.

Camping har blivit lyxsemester!

När jag i ”tidernas begynnelse” kunde bege mig ut på campingsemester i ett lånat tält, var det lite av en ”lågbudgetsemester”. Det var slutet av 70-talet, och om en natt med tält kostade mellan 25-30 kronor var det dyrt.
Billigaste campingen då kostade oss 8 kronor för en natt.
Det var dessutom ganska stor skillnad i pris mellan tält och husvagn!
Men att campa idag är rena lyxsemestern!
Det är heller ingen ekonomi att campa någon enstaka natt! Åtminstone inte så länge man söker campingplatser via SCR (Svensk Campings branchorganisation).

Exempel: En natt med husvagn inklusive el kostar 280 kronor! Men sen måste man även ha campingkortet – vilket kostar 150 kronor! Om vi tänkt oss en enda övernattning med husvagn under hela året kostar den futtiga natten alltså 430 kronor. Därtill kommer merkostnaden i drivmedel för att dra på husvagnen.

Och jag har hittills inte fått någon som helst klarhet i vad jag får för de 150 kronorna som campingkortet kostar! Inga rabatter erbjuds! Det enda man erbjuder är någon form av försäkring, som känns ganska onödig, när man har försäkring på bilen, husvagnen och även resandet via hemförsäkringen. Branschen däremot får min adress och kan tvinga på mig adresserad reklam. Plus att de tjänar 150 kronor på mig!

Ja, jag förstår också att penningvärdet skiljer sig väsentligt från hur det såg ut i slutet av 70-talet, men det här är ändå alldeles för mycket!

När jag ligger på en camping upptar jag en yta av kanske 12-15 kvm, jag använder en del el, och vill gärna ha tillgång till dusch och kanske toalett. (sistnämnda inte helt nödvändigt eftersom jag har toalett i husvagnen). Men det är jag själv som står för städning och annat i ”bostaden”. Likaså sängkläder, handdukar och allt övrigt som behövs i kök, toalett och sovrum.

Kanske inte så konstigt att vi allvarligt överväger att sälja husvagnen!