Nu när man nästan blivit bortskämd med att ha morgonsol i uterummet och varma sköna sommardagar trots att vi hunnit halvvägs genom september, känns det lite extra när man vaknar till en mulen grå dag och huset känns småruggigt. Eld i spisen så är åtminstone den delen ganska snabbt fixad. En kopp kaffe och några knäckemackor, och sen är man redo för dagens arbete!
Egentligen perfekt sysslor en sådan här dag, det jag har framför mig! Att skapa nya bilder för ett särskilt ändamål. Lite känslan av att skapa under press, men faktiskt ändå inte, för jag kan använda flera av mina tidigare bilder också.

Sysslolös är jag inte!
Långtidssjukskriven och väntar på operation!
Men det är ju inte precis så att man sitter overksam, även om det är begränsat vad jag kan göra.
Idag är det förberedelser inför kvällen då vi ska ha Skrivmaraton här hemma. I morgon lördag är det dags för den, kanske, sista bakluckeloppisen för den här säsongen på Marknadsplatsen i Sjöbo. Direkt efter den ska vi delta i årets Litteraturrunda, och läsa högt i Bokhuset i Borrby.
Lördagskvällen och kanske söndagen får ägnas åt att plocka fram och/eller skapa bilder till en kommande utställning! Ingenting som anstränger tumlederna.
Sen måste jag nog dessutom fundera över saker som behöver fixas här hemma och försöka få klart så snart som möjligt. Från slutet av den här månaden och åtminstone en månad framåt är jag en ”enarmad bandit”!
Före & Efter
Utflykt när det inte blir som det var tänkt!
Planen för dagen var att få tillfälle att fotografera kungsfiskaren. Men visst kunde vi fotografera en del olika bevingade fiskare, men ingen kungsfiskare. Sen var tanken att på vägen hem stanna till hos Fridshills i Osbyholm och handla rökt kyckling. Men se det gick heller inte, för de hade minsann semesterstängt den här veckan! Då kunde vi åtminstone ta vägen genom Öveds skogar på hemvägen och kanske få någon bild på en eller annan vit hjort. Men de enda fyrbenta vi såg till var ett antal kor! Och så önskade jag att jag valt svalare byxor än jeans denna ”högsommardag” i september. Men trots allt var det ändå en trevlig utflykt!
Den närmaste framtiden
Var på inskrivning på Handkirurgen i Malmö idag inför den kommande operationen. Samtal med läkare, narkosläkare och arbetsterapeut. Även om det mesta handlade om bekräftelse av vad jag redan hört eller läst mig till, så det blev det i alla fall tydligare. Förutsatt att läkningen efter operationen går som den ska, och att man väljer att operera vänsterhanden också (vilket jag själv vill) INNAN jag ens försöker återgå till jobbet, lär det inte bli aktuellt med något arbete alls förrän tidigast frampå vårkanten nästa år.
Kanske viktigast av allt ändå, är att jag kommer att kunna använda övriga fingrar redan direkt efter operationen. Kan med andra ord fortsätta att skriva och skapa bilder, även om det kanske kan bli så att tummen i gips kan vara lite i vägen.
Senaste produktionen
Hemsidan uppdaterad
Har lagt till lite nya PS-bilder på hemsidan.
Lång tid
Det lär inte bli mer arbete för min del det här året! Har blivit sjukskriven till och med september, och i slutet av den månaden blir det operation av höger hand. På det följer mellan två och tre månader med läkning och rehabilitering. Sen ska även vänster hand opereras!
Fungerade inte
Idag var det dags att återgå till jobbet igen, efter totalt sex veckors bortavaro. Först sjukskriven i nästan tre veckor, och därefter semester ytterligare tre veckor.
Men det var problem redan från början.
Trots alltså nästan sex veckors vila av tummarna, har det inte blivit bättre. Tvärtom, jag har mer ont nu!
Har läkartid på torsdag och sen får vi väl se vad som händer efter det.
Det är samtidigt ett dilemma! Det sägs att efter operation kanske jag inte kan fortsätta mitt jobb på grund av att tumgreppet blir försvagat. Men egentligen är tumgreppet försvagat även nu, då det gör ont varje gång jag ska använda det, och ju hårdare jag håller eller ju tyngre saker det handlar om, ju mer ont gör det!
Suck! Är det så det ska va när man kommer upp i åren!?
Jag är bara tacksam att övriga fingrar fortfarande fungerar i stort sett normalt.
Vänsterhäntas Dag
Idag – Lördagen den 13 augusti – är det de vänsterhäntas dag! Minsann! För att uppmärksamma de vänsterhäntas bekymmer!
I sammanhanget citerar jag gärna mitt kusinbarn som också är vänsterhänt – ”Nog för att jag emellanåt har ett par bekymmer i vardagen, men inte är det för att jag är vänsterhänt?! Eller är det ett bekymmer, att jag som är vänsterhänt inte förstår att det är ett bekymmer?!?”
Bekymmer ja! Är det ett bekymmer att vara vänsterhänt? Främsta problemet är väl att man har en förmåga att dra handen över det man skriver så att man smetar ut bläcket. Men i vår nutid är det knappast något bekymmer, när det mesta man skriver sker på datorns tangentbord, där för min del både vänster och höger hands fingrar valsar fritt. Kniv och gaffel då? Tja, för mig har det aldrig varit ett problem. Gaffel i vänster hand och kniv i höger. Precis som högerhänta. Bekymret där var väl när jag som liten fick ett slags ”skyffel” istället för kniven när man skulle äta. Fungerade utmärkt när man väl lärt det. Och då blev det plötsligt inte tillåtet. Då var man gammal nog att använda kniv!
Största bekymret för mig var väl när de vuxna skickade iväg mig som sju-åtta-åring till något slags ”avvänjning” där jag skulle lära mig att använda höger hand. Det gick inte alls! Lyckligtvis gav de upp, och lät mig fortsätta använda vänstran.
Min mors generation var inte lika lyckligt lottad!
Hon var också vänsterhänt, och hennes lärare i småskolan i Harlösa krävde att hon skulle skriva med höger, annars blev det smäll på fingrarna med en linjal. Men morfar, byggmästare och frisör i den lilla byn, trädde in och krävde att skolan skulle acceptera att hon skrev med vänster. Och det gjorde de!
Och vi vänsterhänta lär vara bra på att visa känslor!
Och jag trivs ganska bra i sällskap med Franz Kafka, Celine Dion, Paul McCartney, Albert Einstein, Greta Garbo, Mahatma Ghandi, Sarah Jessica Parker, Dan Aykroyd, Julia Roberts, Lauryn Hill, Brad Pitt, Pierce Brosnan, Jim Carrey, Tom Cruise, Robert de Niro, Drew Barrymore, Leonardo da Vinci, Eminem, Pablo Picasso, Jimi Hendrix, Bill Gates, Nicole Kidman, Jerry Seinfeld, Bill Clinton och Barack Obama.

