Bilsemester i Europa

Ganska sent på självaste Valborgsmässoafton rullade vi ombord på färjan Tom Sawyer i Trelleborg. Efter en enklare måltid gick vi och lade oss för att kunna vara utsövda när vi körde i land i Tyskland. Det blev dock lite si och så med det. När vi på utsatt tid körde i land i Rostock kl. 6.30 på morgonen hade jag kanske sovit högst någon timme. Trots det gick körningen bra. Hela dagen plöjde vi igenom hela Tyskland och strök bland annat strax utanför Berlin. Delar av den här sträckan gick genom det forna Östtyskland, och jag funderar över sambandet när jag konstatera att flera vägsträckor var under all kritik. Trots autobahn med hastigheter på 130 km/h och även viss sträckor med fri hastighet, var vägbanan som rena tvättbrädan.

När vi passerat gränsen mot Österrike stannade vi i Werfen-Imlau och åt vår kvällsmåltid givetvis bestående av wienerschnitzel. Satt på en uteservering där vi kunde låta den friska luften fylla våra lungor och känna bekräftelsen på tanken att vi faktiskt kör ned i Europa för att möta och kanske rentav hämta våren. När vi körde iland i Rostock låg temperaturen på ynka fyra plusgrader, och när vi åt vår kvällsmat var det behagliga 26 plus!

Efter den utsökta måltiden gick färden vidare, och runt åtta på kvällen hade vi hittat rum i Bled i Slovenien!

 

Ett dygn i Snogeholm

Vi har tillbringat ett dygn i tält i Snogeholm. Krävs dock en del av en när man ska sova i tält med en futtig plusgrad! Men det gick bra. Efter en något kylig frukost sådär vid 5.00-tiden vandrade vi ned till en av dammarna i närheten av Raftarp där Snezana parkerade sig i en backe och tecknade, och jag vandrade ned till dammkanten och slog mig ned med kamera och stativ. Fick några hyggliga bilder, men samtidigt blev den här turen en tydlig väckarklocka!

Är inte riktigt nöjd, och har heller inte varit det under ganska lång tid, med vad min gamla Canon 50D presterar. Helgens sammanlagda 187 bilder resulterade enbart i en handfull ”godkända” bilder. Flertalet har för dålig skärpa och jag vet inte vad det beror på. Trots att jag uteslutande använt stativ. Min äldre 40D tar bättre bilder.

Bland annat fick jag 48 bilder av ett par gråhakedoppingar på perfekt nära håll – alla med taskig skärpa!
Tilläggas kan att med videokameran på stativ fick jag en filmsekvens med nämnda gråhakedopping på nära håll! Med bra skärpa!

Sedan var det nästan som ett tecken när jag kom hem och kollade e-posten och kunde notera att det just över denna helgen fanns en kampanj hos Cyberphoto på en Canon EOS 5D Mark II! Med tanke på tidigare flertalet missade bildchanser på grund av dålig skärpa plus helgens missar, plus vår kommande Europaresa i åtanke bestämde jag mig för att slå till.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Återupptaget skrivande

Allt för länge har skrivandet på min fantasy stått still! Senast jag skrev var i juni förra året. Körde fast i kapitel 15, och insåg samtidigt att det behövdes mer dramatik framförallt i inledning av boken. Gjorde en omarbetning av första kapitlet som jag faktiskt blev ganska nöjd med. Men sedan dess har det ändå stått helt stilla. Hänger fortfarande kvar vid kapitel 15, men börjar dock komma igång lite nu. Har börjat få lite idéer som jag ska försöka omvandla till berättelse.

Kan samtidigt konstatera att jag än en gång haft stor nytta av min dagbok. Hade plockat ut hela de utskrivna delarna av kapitel 2 och 3 och lagt i mappar. Visste att jag tänkt mig någon förändring där, men hade totalt glömt vad! Lyckligtvis hade jag noterat det i min dagbok, så nu vet jag hur jag ska gå vidare.

Konstrundan 2013

IMG_5582 Nu är alla bilder hängda och allt är justerat och klart. Nu kan årets konstrunda starta, på Hästhagens Café & Galleri strax utanför Bollerup.

Earth Hour 2013

IMG_5553xx Precis som i fjol deltar vi aktivt i Earth Hour, genom att parkera oss i uterummet med enbart stearinljus och våra laptops – som förvisso laddats tidigare, men nu kör vi dem helt på batteri. Lite skrivande och lite vin. Perfekt lördagskväll.

Köpare på Blocket

Finns det egentligen några seriösa köpare på Blocket!?
Om man säljer möbler eller annat för någon hundralapp är det inga större konstigheter. Men så snart man lägger upp någon annons på lite dyrare grejer tycks bedragarna, eller snarare parasiterna flockas! Den ene mer tvivelaktig än den andre.
Och översättningsprogram i all ära, men ska man använda sådana bör man trots allt vara lite bevandrad i språket man översätter till.
Har bland annat fått mejl med följande inledning; ”Jag är Jorgen Göran jag skulle älska att köpa exakt vad jag har letat efter…”! Trovärdigt!? Knappast!
Han påstår att han inte för tillfället har möjlighet att kontakta mig för han befinner sig till sjöss, men det enda jag behöver göra är att skaffa ett Paypal-konto (om jag inte har det redan) och så ska han göra betalningen via den! Utan att ens ha tittat på objektet jag säljer, och som jag begär 152 000,00 för! Plus att han av någon outgrundlig anledning tänker lägga till ytterligare 3,9% på summan. Alltså ytterligare närmare 6 000,00!
Som han skriver;
Jag kommer lägga till 3,9% Paypal avgift till det totala beloppet som jag kommer att betala dig. Om du kunde behaga sända jag den e-postadressen använder du för paypal, belopp och ditt fullständiga namn så jag kan gå vidare och göra betalningen.Ser fram emot din nästa e-post.”

Behöver jag säga att jag markerat mejlet som skräppost!?