Äldre än jag eller äldre än mig; är du en språklig nybyggare eller en vårdare?

Bra förklarat och användbart i mitt eget skrivande. Frågan dök upp om vilket som var mest korrekt att skriva: äldre än jag, eller än mig!
Tack för hjälpen!

Profilbild för Sofie MSpråkkonsultstudenterna

Myser du när nya, spännande språkkonstellationer dyker upp? Eller önskar du tvärtom att folk lärde sig skilja på rätt och fel och att man enkelt kunde hänvisa till en bok skriven av en auktoritär språkguru när något lät fel i dina öron? Åsikter om språk finns det lika många av som det finns öron – ungefär två per person alltså. Forskningsresultat visar att många har negativa åsikter om till exempel engelska låneord, men väljer ändå själva att använda dem eftersom de svenska alternativen inte känns helt bekväma. På det sättet är vi alla både språkliga nybyggare och vårdare.

En fråga som ständigt är aktuell och som väcker många känslor är den om det heter ”hon är mäktigare än jag”, eller ”hon är mäktigare än mig”. Alla har vi troligen fått inbankat via skolan och självutnämnda språkpoliser att det första alternativet, subjektsformen, är rätt. Detta på grund av att…

Visa originalinlägg 197 fler ord

I skrivartagen

Skrivandet är i full gång. Just nu pendlar jag mellan min komiska fantasyberättelse ”Eilaths spel” och mina memoarer. För stunden ägnar jag mig helhjärtat åt det sistnämnda och är inne på det elfte kapitlet. Här finns egentligen ingen ambition att publicera. Snarare bara ett sätt för mig själv att reda ut frågetecknen och funderingar man burit på genom livet. Om det lyckas? Tja, det återstår väl att se. Om andra skulle tycka det vet jag inte, men för mig själv är det faktiskt bitvis en lite spännande historia som växer fram i mitt worddokument.

Borstbäcken – en vandring mellan Täpperöd och Magnaröd

Detta bildspel kräver JavaScript.

På vägen mellan Öved och Harlösa vid kommungränsen mellan Sjöbo och Eslöv rinner Borstbäcken. För fjärde året i följd genomförde jag en vandring tillsammans med några kompisar i fotoklubben längs Borstbäcken. Vi startade uppe i skogen ett stycke ifrån Täpperöd gamla station och vandrade till den gamla stenbron i Magnaröd. Denna vandring kräver två bilar! Inledningsvis kör vi upp och parkerar en bil vid Magnaröd innan vi sedan kör ned och parkerar den andra i den andra änden.

Det handlar om en sträcka på lite drygt 4 km som tar mellan fyra och fem timmar. Det finns inga anlagda vägar eller gångstigar. Inga snitslade banor. De enda upptrampade stigar som finns är några få skapade av djuren. Växtligheten är tät och överallt ligger omkullblåsta träd. Långa sträckor finns det inga andra ställen att passera än i själva bäcken. Man måste vara uppmärksam var man sätter ned fötterna. Överallt både på land och i bäcken finns stenar som är hala och det är lätt att halka. Förutom att man kan slå sig själv illa om man ramlar så har åtminstone vi en del dyrbar kamerautrustning också som man vill vara rädd om.

Det är kort och gott en härlig upplevelse! Man rör sig i ett stycke relativt orörd natur ganska fjärran från vårt annars ganska stressade samhälle. Dessutom kan man känna historiens vingslag när man rör sig omgivningarna där slaget vid Borstbäcken rasade den 25 mars 1644.