Omkastad dygnsrytm

Idag var jag uppe och väckte tuppen!
Natten till söndagen blev lite orolig när det handlar om sömnen, så jag var relativt tidig i säng igår kväll. Och vaknade runt halv fem denna morgon, och kunde inte somna om. Eftersom jag gärna vill fortsätta arbetet med att bygga om min hemsida, valde jag att stiga upp.
Rent allmänt är det ju så nu för tiden, och har varit sedan början av juli då min sjukskrivning inleddes, att jag brukar stiga upp ungefär vid den tiden jag förr brukade gå och lägga mig. Efter att ha arbetat natt i 27 år och normalt varit i säng mellan kl. sex och sju på morgonen, är det precis tvärtom numera. Något jag faktiskt skulle kunna bli van vid.

Zeus – en sibirisk katt

Fick tillfälle att träffa och fotografera en tretton veckor bedårande kattunge av rasen  sibirisk katt – Zeus! Det blev första gången för min del att få uppleva denna ras. Och eftersom han finns inom ”familjen” får jag möjlighet att följa utvecklingen av honom.
Bekantskapen så här långt visar på en liten kattunge med ett ljuvligt temperament.

Teknik då och nu

Jag köpte ny cd-spelare 2010! Den blev dock inte använd särskilt mycket då jag alltmer digitaliserat hela mitt musikarkiv, och cd-skivorna stod bara och samlade damm på hyllan tills vi började med bakluckeloppis förra året.
Under helgens besök i Fristad plockades det fram en gammal vevgrammofon modell A77 uppskattningsvis från någon gång på 1930-talet som stått oanvänd på vinden i många år. Provspelning, och den fungerade felfritt! ”Bristerna” som förekom berodde helt på vår okunnighet om dessa grammofonbranchens gamla under.
Men jag undrar… kommer min cd-spelare att fungera lika felfritt om någon efterlevande till mig tar fram den om runt år 2090!?

Bilåkning och kattfotografering

I helgen är det besök i Fristad som gäller, och för första gången sen jag kom med ”i bilden” har jag INTE själv kört bil. Kändes onekligen lite märkligt att sitta som passagerare på långtur. Å andra sidan är min kärlek en trygg bilförare, så det fungerade alldeles utmärkt. Och jag börjar nästan bli lite van att vara just passagerare.
Den stora behållningen med den här turen, förutom att få träffa ”familjen” var att jag fick tillfälle att få en hel del bilder på en bedårande kattunge, av rasen sibirisk katt. Bilder kommer!
Och så blev det en uppfriskande promenad på Vänga mosse.
Plus dessutom användbar lärdom som innebär att jag ska ägna en del tid den kommande veckan åt ombyggnad av hemsida.

Sedvanlig vintervarning

Vi närmar oss vintern igen, vare sig vi vill det eller ej, och med det följer den numera tydligen obligatoriska varningen om att vi kan vänta oss en ovanligt sträng vinter.
Inför vintern 2013-14 varnade man för att det skulle bli den värsta vintern i mannaminne. Det blev det inte! Den var tvärtom ovanligt mild. Likadant hette det inför 2014-15. Då sades det tidigt att hösten och vintern skulle bli väldigt lång och väldigt kall. Längre fram hette det att december skulle bli ovanligt milt men från januari skulle sibirisk kyla välla in över Sverige och det skulle hålla sig kvar ända fram till mars månad. Så blev det inte heller!

Nu är vi som sagt åter på väg mot vinter, och i vanlig ordning kan man läsa i tidningarna att vi kan vänta oss en iskall vinter med mycket snö!

Kanske det blir så, kanske inte! Den som lever får se. Men man kan ju fundera över om tidningarna inte har viktigare saker att skriva om än domedagsprofetior om en stundande vinter som ”nog” blir den värsta någonsin!

20141229-30-013-ekorre
Bilden från December 2013

Dylan! Varför!?

Jag tillhör en, gissar jag, relativt liten skara personer som faktiskt aldrig har förstått Bob Dylans storhet! Ja, det fanns en tid på kanske främst 60-talet då han skrev en del bra låtar, ganska många faktiskt,  som framför allt gamla klassiska The Byrds gjorde ytterst bra! Men Dylan själv!? Hur kan man alls vilja gå på en konsert med honom? Han har ju absolut ingen sångröst.
Dessutom tycks han själv vara mest besvärad av uppståndelsen när han tilldelas priser. Minns hur det var när han fick Polarpriset!
Och nobelpris i litteratur!? Är det så ont om författare nu för tiden!?
Vore bättre att ge sådana prestigefyllda priser till någon som har vett att uppskatta det och kanske bättre förtjänar det också.

Höstfrukost

Ännu en tidig morgon med frukost på SmakSak i Blentarp, och samtidigt lite ”närvaro” vid vår pågående utställning. Liftade med min kärlek när hon körde till jobbet, och sen tänker jag ta en välbehövlig promenad hem trots att regnet hänger tungt och hotfullt över hemtrakterna denna oktoberdag. Jag har paraply!
Tumleden känns lite bättre idag. Hade rejält ont igår efter byte av gips, men det känns lite lindrigare idag. Så det går ganska bra att skriva nu, och jag tänker ägna eftermiddagen åt fortsatt bildskapande.
Tur att man har full sysselsättning!

Mindre och lite lättare

Fick tagit stygnen idag, och lagt nytt gips. Lite mindre och inte lika klumpigt, så nu ska jag väl kunna få på mig lite tröjor och jackor också. Behövs ju nu när hösten kommit på allvar.
Men… någon bilkörning är det inte att tänka på ännu på ett tag. Lite konstig känsla egentligen. Har nyligen kunnat konstatera att jag haft körkort i 38 år, men har aldrig varit borta från bilkörning mer än kanske som mest två dagar. Sist jag körde bil var den 27 september, dagen innan operationen! Men å andra sidan är min kärlek en duktig bilförare, så det fungerar ändå.

Och åter igen… en eloge till personalen på Handkirurgen på Skånes Universitetssjukhus i Malmö. Så duktiga och så trevliga!

Se framåt

omslag-semester-2016Närmast ser jag fram emot tisdag den kommande veckan då stygnen ska tas. Ska bli skönt att få av bandage och stödskenan, även om det ska sättas på nytt. Känns som att det lite skaver mot tumleden, och det gör rejält ont fortfarande. Sen kan jag konstatera att vänster tumme knappast blivit bättre av vila! Det gör mer och mer ont, så det råder knappast något tvivel om att även den måste opereras.
Ska även försöka välja ut bilder till fotoklubbens Årstävling 2016 – kategorier Färg, Svart-Vitt och Valfritt.
Och så blir det lite förberedande planering för kommande händelser.