Gästerna i Restaurang Kvidevitt

Förra vintern blev det ingenting av med vår ”Restaurang Kvidevitt” (det vill säga fågelbordet) eftersom det som alltid tagit tid att komma i ordning i nya hemmet. Men i år har vi fått upp den och vi kunde inviga den för cirka tre veckor sedan. Men vi kan konstatera att det inte alls är samma mångfald bland fåglarna här som det var i Omma. Kanske det främst berodde på att det ju faktiskt inte fanns någon konkurrens eftersom det inte fanns så värst många grannar där. Och de som fanns var nog ganska återhållsamma med utfodringen av fåglarna.
De enda fåglarna som hittills besökt ”restaurangen” är de vanliga; pilfink, talgoxe, blåmes och nötväcka. Hackspetten har som hastigast tittat hit ett par gånger, och sedan vet jag att det även finns gröngöling i området.

Men den mest ”unika” gästen hittills är trots allt – Ekorren!
Många skulle säkert jaga bort den då den stjäl fåglarnas mat. Men inte vi! Den får gärna äta där! Ekorren tillhör mina absoluta favoriter bland de svenska djuren.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Världen är full av bedragande parasiter!

Jo då, även jag har fått mejl som påstås vara utsänt från Blocket.se! Visst, jag har det senaste året haft flera annonser där, så det är ju inget konstigt att de hittat min epost-adress där. Men för det första har jag ganska klart för mig vilka summor som dras från mina konton, och skulle själv reagerat långt tidigare om de ”av misstag skulle ha dragit 340,00”! De annonser jag haft har kostat varierande summor mellan 20,00 och 160,00, så varför skulle de ”råka dra 340,00”?
Sedan vet jag att ingen seriös firma eller bank etc skulle begära kontouppgifter via epost på det viset. Det har vi ju också hört åtskilliga gånger.
Kort och gott är det så för min del att jag ALDRIG reflekterar på den sortens mejl. De åker direkt som skräppost i papperskorgen.

För de som ännu inte hört vad det påstådda mejlet från Blocket handlar om, kan jag berätta att man får ett för ovanlighetens skull tämligen välformulerat mejl som påstås vara utsänt från Blocket.se.
Texten är följande;

”I enlighet med våra användarvillkor samt med målet att förbättra kvalitén på de tjänster vi erbjuder våra användare, förbehåller Blocket.se sig rätten att regelbundet
kontrollera giltigheten för de uppgifter som använts för transaktioner genomförda på Blocket.se. Vi har uppmärksammat att ditt kort, vid din senaste transaktion, debiterades med ett extra belopp på 340 kr. För att få tillbaka detta belopp ber vi dig att klicka på följande länk och åter mata in de betalningsuppgifter som använts vidtransaktionen på Blocket.se.”

Det handlar med andra ord om phishing! De vill försöka komma över mina kontouppgifter!
Har sett och upplevt många exempel på olika typer av bedrägerier, och jag anser att alla som sysslar med sådant är parasiter!

Gustav II Adolf – flagga för fienden!?

Så är vi åter framme vid den där dagen – 6 november – då det ska flaggas och vi ska alla minnas ”hjältekungen” Gustav II Adolf! Ja, kanske övriga Sverige kan göra det, men infödda Skåningar borde egentligen avhålla sig från allt sådant ”firande”. Under hans levnad var Skåne danskt, och under ”fine hjältekungen” brändes ett stort antal skånska byar ned, åtskilliga dödades urskiljningslöst och man plundrade vilt.
Men visst, vi kan väl ändå hissa flaggan denna dag – men i så fall för att fira att han faktiskt dog den 6 november!

Märkliga möten

På en liten grusväg under den gångna natten såg jag i strålkastarljuset att några djur uppehöll sig på vägen. Såg hur ljuset glimmade i ögonen, och jag tänkte mig att det var några katter. Inget ovanligt med det precis.
Men när jag kom närmre, blev jag ganska förundrad.
Det var en ovanlig brokig skara. Nämligen en katt, en räv och en iller.
Vad exakt de egentligen gjorde vet jag inte, för det såg mest ut som att de stod och tittade på varandra. Det fanns inga tecken på att de slogs eller så!

Naturligtvis skingrades de tyvärr när jag närmade mig, och man önskar att det hade varit ljust och att jag haft kameran med mig.

Memoarer

Skriver på mina memoarer! Så bäva månde de som vet med sig att de burit sig illa åt mot mig genom årens lopp…

Vet inte vad det blir av det i slutänden, men det kan ju om inget annat var ett sätt att bearbeta händelser och företeelser som kanske inte blev vad man tänkt. Sen kan det högst personligt vara lite spännande att bara göra det nu när jag snart närmar mig 40års-jubileet för mitt dagboksskrivande.