Bedragarna fortsätter
Fick ett låneerbjudande via mejl idag;
Lån tjänster 3% ränta,
Jag är även Mosti, ett lån agent från Credit Expert Europa Management.
Om du behöver ett lån, kontakta vänligen oss för hjälp, och fyll lånebelopp och varaktighet.
Lånebelopp:
Löptid lån:
Syfte med lån:
Vi hoppas på ert svar, för bättre stöd till din ekonomiska stöd.
lån agent
även Mosti
Credit expert Management
Alla kommentarer är väl egentligen överflödiga!
Julsagor
Precis som förra året ska vi snart på julträff med Skrivarkursen, och meningen är att alla deltagare i den julträffen ska skriva vars en julsaga. Idag blev vi klara med nummer två! Gick lite trögt i början, men med gemensamma krafter fick vi det hela att lossna. Resultatet kommer upp här i slutet av veckan!
Bockarna Bruse som deckare
En annan uppgift i skrivkursen – att göra om sagan om Bockarna Bruse till deckare!
Kriminalaren Brogren hade just avverkat dagens med köttbullar, mos och lingon hos Kurres gatukök när mobilen ringde. Det hade skett ett mord vid den gamla bron. Han körde motvilligt dit, och väl där möttes han av en av polisassistenterna som kom emot honom i sällskap med en figur som såg minst sagt motbjudande ut.
”Vem är det här?” ville han veta.
”Ja, han vägrar säga sitt namn, men han är tydligen… hmm… ett troll. Och han erkänner att det är han som har slagit ihjäl…”
Brogren höjde handen och avbröt honom.
”Vem är den mördade?”
”Ähm… det är de tre…”
”Tre!? Har han haft ihjäl tre personer?”
”Ja, det är de tre bröderna Bruse.”
Vad var det egentligen som hände hos grannen i går kväll?
En liten uppgift från kursen ”Kreativt skrivande”, där man fick bygga på ovanstående rubrik.
Ett skrik som nästan fick blodet att frysa till is. Det kom från grannens hus. Men där var helt mörklagt. Inte en ljusstrimma syntes. Jag smög ut till tomtgränsen men höll mig dold bakom buskaget. Kunde svagt uppfatta en ljusstråle. En ficklampa. Någon rörde sig där inne. Verkade söka efter något. Jag borde ringa polisen. Mobilen låg där inne. Typiskt.
Ljuskäglan svepte ut genom fönstret, rakt mot buskaget där jag gömt mig. Jag hukade snabbt, och halvkröp in i huset. Med darrande fingrar slog jag 112.
”Polisen? Ja, jag tror att det skett ett mord.”
Polisen var snabbt på plats, och möttes av en förvirrad man i hallen med ficklampa.
”Vad står på här?”
”Va fan, Rederiet börjar ju nu, och strömmen har gått.”
Scania Photoclubs Årstävling 2012 – Mina bidrag
Scania Photoclubs Årstävling 2012, mina bidrag.
Tävlingens upplägg är två kategorier – Kommun och Valfritt – och man kan tävla med tre bilder i respektive kategori.
Just kommunbild kan ibland vara lite svårt att välja. De flesta av mina bilder är ju tagna i kommunen, men det gäller ju klart att hitta något som är typiskt för kommunen. Min bild med rapsfälten är delvis typiskt för kommunen, men så är det väl kanske med de flesta skånska kommuner. Den är i alla fall tagen vid Övedskloster. Aningen längre norrut, vid Magnaröd är bilden på de vita hjortarna tagen. En gång typiskt inslag för Sjöbo kommun, men de har å andra sidan spritt sig med åren. Solstrålarna är från Öveds Eke, men visst… den skulle kunna vara nästan var som helst. Haren på vägen i morgonljus är från samma trakter som ovannämnda, och den fick förstaplatsen i Valfritt. Sadeln är vid den gamla nostalgistationen i Brösarp och den frostiga rosen var här hemma faktiskt redan den 11 oktober.
Stammisarna
Det är fortfarande ganska begränsat när det handlar om artmångfalden hos besökarna i Restaurang Kvidevitt, men de som kommer är lika välkomna ändå. Har räknat till minst tre olika ekorrar som kommer. Bland fåglarna är det fortfarande de vanliga, talgoxe, blåmes och pilfink fast det har blivit lite fler nu.
Tivoli 2012
Besökte idag Tivoli i Köpenhamn, precis som förra året, genom en utflykt för fotoklubben. Ett bra sätt att försöka hitta lite julstämning.
Vi inledde med en promenad på Ströget. På Tivoli upptäckte vi områden som vi faktiskt missat i fjol. Det är roligt att bara gå omkring och titta på alla tjusiga ljusarrangemang och inte minst alla fina konsthantverk och annat som säljes i alla småbodarna.
Precis som i fjol avrundade vi med middag på restaurang. Förra året när vi var där, trodde jag att min danska favoritrestaurang VESTERBRO BRYGHUS hade bommat igen för vi hittade den inte. Men den ligger inklämd mellan McDonalds och Burger King och jag kom på att de tidigare tillfällena jag varit där har varit på sommaren när det har varit ljust.
Det är ett ställe som jag varmt kan rekommendera. Lite dyrt kanske, särskilt för oss svenskar, men det är det värt!
Inspirerande föredrag!
På den vackra anrika teatern i Ystad kunde vi idag uppleva ett inspirerande, gripande och humoristiskt föredrag av Erik Ståhl. Han lider av en sällsynt sjukdom (Wiskott-Aldrichs Syndrom) som leder till blödningsproblem, skelettsmärtor och svåra infektioner. Hela hans uppväxt har han spenderat mer än hundra dagar per år på barncanceravdelningen i Lund. Inte för att han hade cancer, utan för att det var det enda ställe där man hade en gnutta kunskap om den typen av sjukdom.
Sjukdomen gör honom helt beroende av blodgivare.
Man skulle önskat att TV spelade in Eriks föredrag och sände på bästa tv-tid så att så många som möjligt kunde ta del av hans angelägna budskap, som jag skulle vilja summera i två viktiga punkter;
Ge blod, om du har förutsättningar för det, och med Eriks egna ord – Njut av livet så länge du varar!
Den här kvällen gav oss även musikalisk njutning i form av tre fina låtar av och med Dennis Camitz som för mig var en helt ny och positiv erfarenhet. Även Erik Ståhl gav prov på musikalisk talang då han bland annat serverade oss You raise me up med sång och piano!
En inspirerande och härlig kväll!
Bedragarna fortsätter
Ännu ett bedragarförsök!
Fick epost idag från någon som påstår att jag ”har gett ett felaktigt lösenord för Verified by Visa tre gånger och måste därför aktivera en ny. För att göra detta, kontrollera dina uppgifter nedan. Så snart ditt nya lösenord är aktiverad kan du identifiera dig och betala med kortet i Verified by Visa-anslutna butiker.”
Men förutom att jag självklart inte går på sådant, finns det flera klara brister här.
För det första och kanske viktigaste är att jag förvisso har ett VISA-kort men jag använder nästan aldrig det. Använder uteslutande Mastercard. Sedan har jag ännu så länge inte blivit senil, så jag vet faktiskt fortfarande vad jag sysslar med. Sedan finns det en del skrivfel i texten, som jag undrar om ett seriöst företag verkligen skulle ha. Exempelvis ”har gett ett felaktigt…” – borde väl vara ”angett”!? Sedan skriver man då har ”gett ett felaktigt lösenord…” och måste därför ”aktivera en ny”! ”En ny” vad!? ”En ny lösenord…” kanske!? Märklig svenska.
Förutom också det faktum att inga seriösa banker eller företag begär uppgifter på det här viset.
Ja, egentligen behöver man ju knappast spilla någon energi på det här, utan enbart förpassa mejlet till högen av skräppost. Men det är ändå irriterande att det finns kräk som inte kan tjäna pengar på ärligt vis, utan försöker parasitera på oss som jobbar för våra pengar.







