Scania Photoclubs Årstävling 2015

Kan inte annat än att känna stolthet över resultatet i Årstävlingen 2015 i Scania Photoclub.
Udda teknik – Plats 1 & 3
Svart-Vitt – Plats 1
Färg – Plats 4

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vernissage!

Nu är vernissagen avklarad!

Scania Photoclubs andra utställning på Sjöbo konsthall med bilder av elva av klubbens medlemmar pågår till den 20 november 2015.
Ett varmt tack till alla som kom idag!

Rum i Rom – del 2

Idag hade vi lite bättre tur med sevärdheterna. Besökte Ostia Antica, som var romarnas oumbärliga kommersiella hamn. Som mest bodde där 50 000 invånare, och det är en mängd byggnader som ruinerna finns kvar av. Ostia begravdes inte under ett skyddande lager av aska som Pompei, men är ändå välbevarad.
Så den här turen blev ett bra plåster på såren från gårdagens lite misslyckades sevärdheter.

Rum i Rom

Vi har valt att för en gångs skull ta lite höstsemester, och spenderar den tiden med att besöka ännu en europeisk stad av de vi har uppsatta på vår önskelista. Vi har hittills besökt Venedig, Prag och Budapest, och nu hamnade vi i Rom.
Jag har varit här en gång tidigare, men det är 47 år sedan, så jag minns naturligtvis inte särskilt mycket. Och väldigt mycket har säkert förändrats också sedan dess.
Men vår andra dag har blev, förvisso givande trots allt, men samtidigt ändå lite besvikelse. Först besökte vi Vatikanstaten, och kostade på en guidad tur genom museet och Sixtinska kapellet. Men sen tappade vi bort vilken dörr vi skulle välja för att komma från museet till St Peterskyrkan, och för att därefter alls kunna komma in i kyrkan skulle vi vara tvungna att stå minst några timmar i kö mitt i solen! Så vi avstod.
Besökte därefter Fontana di trevi – som visade sig vara en inglasad attraktion bakom repiga plastglas, och för dagen var fontänen dessutom torrlagd från vatten på grund av underhållsarbete!
Så valde vi att besöka Colosseum. Men det visade sig att där höll man på för fullt med restaureringsarbete, med ganska begränsad möjlighet att se något som följd!
Undrar vad vi ska titta på i morgon?