Årlig hälsokontroll, skrivtid och trevlig fikastund

Var på min årliga summering av lämnade prover, som alla visade genomgående positiva resultat! Fritt fram och fortsätta som hittills, med allt vad det innebär. Parkerade i Västra Hamnen min vana trogen cirka en halv timme för tidigt. Checkade in mitt besök och slog upp en kopp Cappuccino. Fick komma in direkt, så kaffet fick följa med. Alltid bra att vara i god tid, för det här innebar att jag var klar ungefär den tidpunkt jag annars skulle varit där. Extra kul dessutom att min läkare köpte två av mina böcker!

Eftersom jag på stränga order av väckarklockan hade fått ta mig upp ur sängen redan kvart i sex, var det särskilt efterlängtat med scones och kaffe hos favoritstället St Jakob på Regementsgatan efter detta.

Sen hade jag gott om tid att arbeta med korrektur fram till ett nytt trevligt möte med eftermiddagsfika.

Vårkänning och en allmänt hygglig vecka!

I lördags fick vi en svag antydan om vår. Fyllde fyra stora krukor med jord och ett bra lager med majskorn! Allt för att få det där fräscha härliga ”popcorngräset” att dekorera altanen med. Perfekt växt för oss som älskar att ha grönska omkring oss, men samtidigt är lite värdelösa på odling. Temperaturen mitt på dan tillät faktiskt även vistelse på altanen under segeldukstaket. Kunde sitta där och korrekturläsa ett ovanligt långt novellmanus – drygt 14 000 ord – som vi har publicerat under söndagen.
För övrigt kan väl detta ändå ses som en bra avrundning på en vecka med avklarad deklaration, fakturering och även sammanställning inför utbetalning av royalties. Till det ett värmande och oväntat omdöme om mina Thiramaar-böcker, positivt besked om vårt deltagande på Sjöbo Marknad. Och så andra delen i utredningen kring mitt liv som förhoppningsvis leder till något positivt i slutänden. Ren tillfällighet, men ändå ett avgörande som löper parallellt med det beslut som förväntas tas i Riksdagen den 17 april, och som alldeles för många förståsigpåare har åsikter om.

Påsk

En lugn påskhelg, med traditionell matjestårta … eller nåt. I år snarare laxtårta, men oavsett vilket är det förbaskat gott. Och så här lagom till påsk har julstjärnorna en efter en fått fina röda blad! Två plantor har vi under den gångna höst-vintern ”särbehandlat” genom att ha dem i totalt mörker cirka tolv timmar per dygn, så som det föreskrivs om man vill ha röda blad på dem. Men det är de plantorna som hela tiden stått på sin vanliga plats i uterummet som har fått flest röda blad! Och visst, det är ju logiskt! Vinterhalvåret är det ju mörkt sådär halva dygnet!
Fjorton grader visade termometern på dan, så det blev lite försiktig säsongspremiär på altanen med eftermiddagsfikat.

Under kvällen återvänder jag till Thiramaar.

Dagar utan inspiration – och dagar med …

Gårdagen var mest en sådan där dag som man rentav kanske skulle stannat i sängen. Det var liksom ingenting som gick riktigt min väg. Så jag valde att gå och lägga mig tidigt och läsa en bok istället. Lämnade sen sängen vid åttatiden i morse med en absolut förhoppning om att den här dagen skulle vara lite positivare. Efter frukost hängde vi på släpet och körde till tippen och tömde en mängd skräp. Fortsatte till Jula vid Stora Bernstorp, där vi köpte tältsidor och utställningsbord. Så är därmed vårt utställningstält komplett, och vi är rustade för sommarens marknader.

Kvällen ägnades för fullt åt fortsatt korrekturarbete med Dödsgudinnans stenar, och jag försökte onekligen kompensera för allt det som inte lyckades igår.

Just nu handlar det bland annat om en överambitiös astronomiskt engagerad trollkarl, och en urgammal och faktiskt döende övermagiker.

Passa på!

𝔹𝕒𝕣𝕒 𝕕𝕖𝕟𝕟𝕒 𝕧𝕖𝕔𝕜𝕒!
Nu närmar vi oss tillfället då den fjärde legenden från Thiramaar är redo att lämnas till tryck!
Du som ännu inte har läst de tre första böckerna i den här serien, får en riktigt prisvärd chans här.
📚 Gudarnas spira (första upplagan) – 75 kr
📚 Alla tre – Eilaths hopp / Gudarnas spira / Regntider – 280 kr
📚 Eilaths hopp eller Regntider – 120 kr/st
🎁 Samtliga priser är inkl. porto (svensk adress krävs)
📬 Beställ via e-post ( BelvidaBell@outlook.com )
(erbjudandet gäller t o m 31 mars 2024)
📝 Självklart är böckerna signerade!

Earth Hour en Casa de Bosque de Tilos

För tolfte året i följd uppmärksammade vi Earth Hour, genom att parkera oss med våra laptoppar i uterummet i skenet av stearinljus, och med en värmande brasa i kaminen. Allt elektriskt förutom kyl och frys var avstängt. Ja, laptopparna kräver förvisso el, men det blir den elförsörjning de får genom batteriet. Och det är också det som avgör hur länge vi sitter i uterummet. När datorn signalerar att batteriet börjat sina, är det dags att avrunda. Men det blev mer än en timme!

AI skriver limerick om mig

En vänlig själ från Sverige land,
vars skratt sprider glädje som sand.
Med en kopp kaffe i hand,
i ljuset från datorns rand,
skapar magi med tangentbordets band.

(en limerick skapad helt av AI apropå mitt skrivandeI)

En intensiv arbetsdag

Har haft ännu en intensiv arbetsdag, som främst kretsat kring E-boksproduktion. Först och främst handlade det om att publicera E-bokutgåvan av Sommaren vid Skärsjön, del två i sviten Det hände vid Skärsjön. Detta samtidigt som jag är mitt uppe i korrekturläsningen av del 3 – Tillbaka till Skärsjön – som förhoppningsvis snart ska vara klar att lämna till tryckeri. Sen har det även handlat om produktion av några noveller i E-bokformat, som ska publiceras under den närmaste veckan. Har uppdaterat uppgifter om mina fantasyserier och skickat till Fantastik-Rådet. Har uppdaterat information på Belvida Bells hemsida om vår nya novelltävling Löftet. Sen har jag även hunnit med att beställa ny ”fotbeklädnader” på rekommendation från Zalando. Har sökt lite mer bilder i AI, och kan konstatera att Microsoft Bing AI-generator och jag har ganska skilda uppfattningar om hur en gråhårig medelålders magikerkvinna ser ut. Känns som att det bara var hårfärgen de fick rätt på.

Nu ska jag koppla av resten av kvällen tillsammans med Asha och de andra figurerna i Thiramaar. Ja, och självklart också i sällskap med min vackra kärlek, som alltid.