Mallorca 2016 – Del 3

 

Detta var nog den upplevelse vi sett mest fram emot under vår resa – den sagolika trädgården på vägen från Palma strax innan tunneln till Soller. Det var från början ett gammalt moriskt gods som anlades av Benhabet som på 1200-talet var en muslimsk guvernör i staden Inca. Trädgården är ständigt grönskande tack vare att källan alltid är vattenfylld. Här växer en mängd olika blommor, vinrankor och olika träd bland annat eukalyptus, ädelgran, cypress, dadelpalm och citronträd.

Vi har ju flera fina trädgårdsanläggningar i Skåne väl värda ett besök, som Lavendelgården, Mandelmanns och Ulrikedal, men Jardin de Alfabia överträffar dem med god marginal. Så här i början av november var kanske inte blomprakten så värst stor, men växtligheten är ändå omfattande.

Jardin de Alfabia
Jardin de Alfabia

Mallorca 2016 – Del 2

 

Vi hade bestämt oss för att åka till Alcudia idag! Tog bussen från centrum ganska tidigt på morgonen till Manacor. Därifrån skulle vi sen åka tåg till Inca, och sen vidare till Alcudia. Men så blev det inte!
Damen i informationen på stationen i Manacor var mer engagerad i sin mobiltelefon än att behöva serva oss med information. Så vi förstod inte att tåget vi åkte med bara gick till Enlac, och där skulle vi bytt till ett annat tåg som fortsatte till Inca. Det innebar att vi istället ofrivilligt åkte tillbaka till Manacor!
Så vi fick nöja oss med en promenad i den ganska trista slitna staden Manacor, som är Mallorcas näststörsta med drygt 25 000 invånare.
Det blev åtminstone en god lunch och även lite smaskiga godsaker till kaffe efteråt på en uteservering.
Rent fotografiskt blev det dock ganska ointressant.

 

Mallorca 2016 – Del 1

 

Vår höstsemester detta året gick till Porto Cristo på Mallorca. Efter att ha tillbringat semestrarna de senaste åren i Venedig, Prag, Budapest och Rom kände vi att vi ville ha lite mindre stadsupplevelser, lite mindre trängsel med folk och bilar.

Vi satt uppe på natten när det var dags att ställa om klockan till vintertid. Närmare två timmar efter att det var gjort åkte vi tillbaka till sommaren. Bokstavligt talat.
Flyget lyfte punktligt 7.05 från Kastrup mot en soldränkt morgonhimmel. Eftersom planet lyfte mot norr fick vi se Öresundsbron bada i morgonsolens strålar.
Cirka fem timmar senare var vi installerade på vårt hotell Apt. Porto Drach i Porto Cristo.
Efter fyrtiofem år var man med andra ord tillbaka på Mallorca.

Det är skönt att lämna Sverige ett tag just när den råa senhösten blivit mer påtaglig, och kunna sitta på en uteservering och avnjuta paella och en kall öl i dryga tjugo graders värme när solen håller på att gå ner.
Måndagen blev det besök  i Cuevas del Drach – Drakgrottan – som låg på bekvämt promenadavstånd från vårt hotell. Det är en sagolik droppstensgrotta med en ganska stor underjordisk sjö. Efter en promenad bland stalagmiter och stalaktiter får man slå sig ner på en läktare, och under cirka tio minuter kan man avnjuta några klassiska musikstycken av Mozart, framförda av en liten kammarorkester som glider fram på sjön, i lampklädda båtar. Stämningsfullt och vackert. Och något jag njöt av och fascinerades av även den gången jag besökte grottan som femtonåring.

 

Summering

Så var det dags att återvända till kylan! Sista chansen att sitta ute och njuta en cappucino eller en kall öl för den här säsongen. Idag är det förvisso molnigt, men temperaturen ligger ändå på 22 plusgrader och vi ska fördriva de knappa fyra timmarna vi har kvar här i Porto Cristo, innan bussen hämtar upp oss för färd till flygplatsen i Palma.
Som alltid när man har det trevligt och bra går tiden fort.
Vi har tillbringat en vecka på Mallorca, men vi har inte legat på någon strand och stekt. Hotellet vi bott på har egen pool, men vi har faktiskt inte ens varit nere och tittat på den.
Vi har med buss och i vissa fall tåg åkt kors och tvärs över ön, och bland annat sett den sagolika trädgården Jardins de Alfabia, badorten Port Soller, gamla stan i Alcudia och centrum i Palma.
Nu återvänder vi tillbaka till vardagen, med en mängd bilder att hantera. Inte minst en hel del bilder för framtida skapande i Photoshop.
Vi ställde om klocka till vintertid och åkte söderut tillbaka till sommaren, och vi har haft en ljuvlig vecka.
tmp_23855-img_20161105_105947819966696

Jardines de Alfabia

Har ju besökt Lavendelgården, Mandelmanns och Ulrikedals trädgårdar bland annat, vid flera tillfällen. Det är ljuvliga platser för den som älskar trädgårdar. Men de hamnar lite i skymundan när jag nu kan jämföra med denna fantastiska trädgårdsanläggning vid Mallorcas västkust inte långt från Sollér. 
(fler bilder kommer senare)

Porto Cristo så här långt

Det lär inte bli publicerat några bilder från Mallorca medan vi är här, för det fria wifi som vi har på vårt hotell är inte mycket att skryta med.
Så istället får det väl bli en annan statusuppdatering så långt det nu räcker.
Så här långt har vi i alla fall hunnit med Drakgrottorna (Cuevas del Drach), en båttur längs östkusten och en misslyckad tur med buss och tåg, som var tänkt att ta oss till Alcudia, men som slutade med ett besök i den ganska trista staden Manacor.
Bilder väntar jag att publicera tills vi kommit hem, och tills vidare nöjer jag mig med en flygbild av Öresundsbron tagen i söndags morse när vi lyfte från Kastrup.

Allt klart!

Allt klappat och klart! Eller ja, återstår att vattna blommor och rengöra kattlådan, så det blir en aning mindre jobb för vår tillfälligt inneboende hus-hund- och kattvakt.
All packning är klar och vi klarade viktgränsen utan att behöva checka in extra bagage.
Och tänk så smidigt allt är idag med Internet! Hotell och flyg beställt och betalt via nätet. Incheckning på planet likaså. Till och med biljett till Öresundståget är köpt den vägen.
Nu kan vi bara luta oss tillbaka och njuta av lördagskvällen i lugn och ro. Och just nu (kl. 19.50) är det 18 grader dit vi ska.
biljett

Lite vin, julsaga och kanske lite resfeber

Nu är det fredag, så vi kan ta ett glas vin eller två. Det kan ju jag i och för sig göra vilken dag som helst, som saker och ting är nu. Men det vill jag inte! Inga sådana vanor här tack! Och tankeverksamheten är till stor del koncentrerad på att forma årets julsaga samtidigt som vi ska få ihop vår packning på ett bra sätt. Bra om vi kan hålla under 8 kg var! Och så var det tumträningen varannan timme också, som på sikt säkert gör nytta.
Och denna dag som inleddes med god frukost på Smaksak, och som fört med sig ett tecknat avtal om fiber i huset, avrundas med ett litet stänk av resfeber. Precis som det bör vara.

fil-2016-10-27-16-31-46

Ännu lite lättare

Fick tagit andra gipset idag.
Kunde därmed äntligen tvätta högerhanden ordentligt och även smörja. Nu har jag enbart en, typ, ”handstrumpa” under ett tumortos. Nu handlar det om övningar varannan timme sju till åtta gånger om dan för att träna upp leder och muskler och förhoppningsvis få till en normal funktion i tummen.
Men det var verkligen en lättnad att få bort gipset. Nu återstår förvisso en lång väg tillbaka, och det gör fortfarande väldigt ont och det är inte mycket jag kan göra med tummen.
Sen återstår det att se om jag får tillbaka full funktion på tummen. Det är ju långt ifrån säkert.

fil-2016-10-27-16-30-24