Deltid av deltid

Nu är det klart! Från och med vecka 6 är jag halvt sjukskriven, och ska alltså börja så kallat arbetsträna. Efter att ha varit sjukskriven totalt 214 dagar sen den 6 juli 2016, är det alltså meningen att testa hur det fungerar att arbeta igen. Ärligt talat känns det ganska osäkert! Jag har ungefär halva styrkan i höger hand jämfört med vänster, och har ju fortfarande samma problem med vänsterhanden, som jag blivit opererad för i höger. Men läkaren anser att högerhanden måste bli bättre innan det kan bli aktuellt med operation av vänster tumled. Det är antagligen en klok synpunkt. Försäkringskassan resonerar ju på sitt vis. De anser ju att även om jag för närvarande är begränsad, finns det andra arbeten på arbetsmarknaden som jag kan klara. Alltså får jag ingen sjukpenning längre. Men jag har ju fortfarande min anställning som jag alltså egentligen inte är fullt frisk för, och därför kan jag heller inte få någon arbetslöshetsersättning. I så fall måste jag säga upp mig, och då förlorar jag sju veckors karens!

Därför börjar jag i vecka 6 med att arbeta deltid av deltid! Så får vi väl se hur det går!

Tur man läser

Kan konstatera att det faktiskt är ett ganska klokt drag att välja att läsa igenom hela manuset ännu en gång. Trots att vi korrekturläst flera gånger upptäcker jag ändå brister. Inga stora grejer i och för sig, men dock ack så betydelsefulla.
Mot slutet av manuset har jag dessutom noterat att berättelsen är lite tunn, så det behövs lite mer ”färgläggning”.
Bara att arbeta vidare med andra ord.

 

Frihet att leva sitt liv!

Läser på nätet om en kille som sen barnsben haft svårt att identifiera sig med att vara just det. Redan som liten klädde han sig feminint och gillade att sminka sig. Något som han fortsatt med och som gjort att han genom åren mött ett hårt motstånd från omgivningen. Och en kväll i oktober överfölls han av flera män på väg hem från en fest i Malmö! Det här är en aktuell händelse, men det här händer hela tiden. Homosexuella, transpersoner och så vidare råkar ständigt ut för trakasserier, hot, våld och till och med mord! Varför!? Enbart för att de inte passar in i den stela formen man eller kvinna! Men vem är du som ger dig rätten att bestämma över, hota, misshandla och till och med döda människor som inte är exakt så som du i din trångsynta värld tycker att de ska vara!? Vad har människor med att göra hur andra människor lever, klär sig eller vem de lever tillsammans med, eller älskar!?
Det är verkligen en sorglig utveckling!

Kattunge

Det är alltid ett nöje, och samtidigt lite utmaning att fotografera kattungar. Inte helt lätt heller när belysningen är begränsad, så man måste förlita sig till manuell fokusering. Men några bilder blev det trots allt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Läser vidare…

Det går lite trögt… hoppar lite mellan sysslorna och återkommer till ”slutläsningen” gång på gång av min roman ”Eilaths spel”. Måste bli klar nu.
Har ju nya projekt som jag vill försöka bruka allvar med.skriv07

Läsning

Under denna helgen ska jag läsa igenom återstoden av ”Eilaths spel”, och sen ska det faktiskt vara dags att få iväg även den romanen till förlag!

thiarienkarta

Suck!

Jaha, så kan vi läsa hur SD:are ifrågasätter SMHI och tycker att de ägnar sig åt tendentiös opinionsbildning och att de har för stort fokus på de värsta framtidsscenarierna! Ungefär samma resonamang som en viss tillträdande president i USA kör med. Alltså att talet om klimatförändringarna är påhitt.
Jag har alltid ansett att namnet ”Sverigedemokrater” är totalt fel! Finns inget demokratiskt i det partiet! ”SD” borde väl snarare betyda något i stil med ”Särdeles Dumma”!

Uselt Försäkringskassan!

Vad ska man med en personlig handläggare hos Försäkringskassan när man är långtidssjukskriven till, när denne sedan är totalt omöjlig att få tag på!?
Känns som en organisation som verkligen skulle behöva ses över!

2016 i bilder

Det gångna året var egentligen ett sparsamt år när det handlar om fotografering för min del. Bara (!?) 4 817 bilder! Jämfört med de senaste fem åren dessförinnan då jag tagit i snitt över 8 000 bilder per år.
Nåväl, nu är ju inte antalet tagna bilder det egentliga målet, utan snarare strävan och önskan att hitta det perfekta motivet!
Att det blivit så pass återhållsamt med fotograferande har ju egentligen flera förklaringar, och den främsta är väl att vi har ägnat mer tid åt att skriva. Men även att skapa bildkonst av redan befintliga bilder.

Men här är i varje fall ett litet urval av mina bilder från 2016!

Detta bildspel kräver JavaScript.